Noční můra A.Karpova – Miles na e4 zahraje a6

 

Tony Miles  se zapsal fanouškům do paměti především třemi slavnými činy:
– Stal se prvním anglickým velmistrem a to roku 1976, těsně před Raymondem Keenem, budoucím sekundantem Korčného v Baguiu. Získal tak prémii 5000 liber pro prvního anglického velmistra, kterou vypsal tehdejší mecenáš Jim Slater.
– Porazil Karpova černými po 1.e4 a6, právě tuto partii si zde ukážeme. V roce 1984 zvítězil na turnaji v Tilbugu, když kvůli bolestem zad odehrál jeho závěrečnou část vleže, na masážním stole!

 

 

 

 

 

 

Tématem třetího dílu je ve své době velmi diskutovaná porážka úřadujícího mistra světa po velmi nestandardně sehraném zahájení ze strany jeho soupeře. Vítěz partie, anglický velmistr Tony Miles (níže na snímku) se zapsal fanou…

 
Tématem třetího dílu je ve své době velmi diskutovaná porážka úřadujícího mistra světa po velmi nestandardně sehraném zahájení ze strany jeho soupeře. Vítěz partie, anglický velmistr Tony Miles  se zapsal fanouškům do paměti především třemi slavnými činy:
– Stal se prvním anglickým velmistrem a to roku 1976, těsně před Raymondem Keenem, budoucím sekundantem Korčného v Baguiu. Získal tak prémii 5000 liber pro prvního anglického velmistra, kterou vypsal tehdejší mecenáš Jim Slater.
– Porazil Karpova černými po 1.e4 a6, právě tuto partii si zde ukážeme.
– V roce 1984 zvítězil na turnaji v Tilbugu, když kvůli bolestem zad odehrál jeho závěrečnou část vleže, na masážním stole!

Celou jednu kapitolu, pěknou a zároveň i smutnou, mu věnoval ve své knize „Nejen o Salo Flohrovi“ i Genna Sosonko. Jednalo se o velmi svérázného, bojovného hráče. Později se zřejmě projevilo psychické onemocnění, nedokázal se též vyrovnat s faktem, že z pozice anglické jedničky ho později vytlačil stále se lepšící Nigel Short. Ladislav Alster ve své knize „Chci hrát šachy“ o něm také napsal malý medailonek. Zájemce o další informace lze odkázat i na stránku Wikipedie (stránka o Milesovi nemá českou verzi). Má také vlastní stránku. Tony Miles již bohužel není mezi námi, zemřel 12.11.2001, v pouhých 46 letech.

Příležitostní šachisté partii často používají jako důkaz, že nějaký velmi nestandardní tah může natolik vykolejit zkušeného soupeře, že ten udělá hrubou chybu. Ale příčinou porážky bílého nebylo zahájení, i když fakt, že nedokázal v dané variantě získat výhodu, mohl jeho herní pohodu skutečně narušit. Domnívám se však, že prvotní příčinou porážky bílého byla asi únava, z ní vyplývající povrchní propočet a po něm několik rychle zahraných tahů bez další kontroly. Svůj vliv mohla mít i týmová taktika, jednalo se o partii soutěže osmičlenných družstev, zápas SSSR-Anglie nakonec skončil remízou 4:4, možná, že se pro tehdejší sbornou nevyvíjel dobře a tak byl Karpov nucen hrát poněkud násilněji, než bylo jeho zvykem. Na třetí šachovnici totiž podlehl bílými i Polugajevskij Nunnovi a to ještě před 40.tahem. Alespoň remízu sovětskému týmu nakonec vybojovali hráči na dolních šachovnicích, Vaganjan a mladý Kasparov. Favorizovaný sovětský tým sice ztratil ještě jednu zápasovou remízu, proti Maďarsku, ale o celkové výhře nebylo pochyb. Angličané pak skončili „až“ šestí, v jejich sestavě tehdy ještě chyběli budoucí další opory Short a Adams. Co se individuálních výsledků týká, ze strany Karpova se nejednalo o povedený turnaj. Odstartoval prohrou a pokračoval jen třemi remízami. Následující dvě kola vynechal a v posledním kole jen rychlá velmistrovská remíza černými, celkem tedy 2/5 (perf. 2505), určitě méně, než by se od mistra světa očekávalo. Sbornou zachraňovaly nižší šachovnice, kde již ostatní týmy přeci jen neměly k dispozici tak kvalitní hráče, Kasparov se blýskl výsledkem 5,5/6 (perf. 2867). Tony Miles byl naopak oporou anglického týmu, na první šachovnici neprohrál, naopak porazil ještě Ljubojeviče, s ostatními remizoval, včetně našeho Horta, tedy 4,5/7 (perf. 2701). Z našich měl vynikající výsledek velmistr Ftáčnik – 6/7, vůbec nejvyšší bodový zisk v soutěži (perf. 2794). Kdo by ty dosažené performance chtěl porovnávat s dnešními hráči, měl by, vzhledem k inflaci ELO, přičíst zde tak 150 bodů …

Karpov,Anatoly (2725) – Miles,Anthony J (2545) [B00]
7.ME družstev, Skara-Švédsko, zápas SSSR-Anglie, 1.kolo, leden 1980
[komentují: Houdini 1.5a + Pavel Háse/2011]

1.e4 a6?! Tah sám neprohrává. Pro trvale používání ovšem nelze doporučit. Bílému by k dobré hře mělo stačit držet se obecných zásad pro zahájení. Pokud by se tento „systém“ objevoval častěji, určitě by se našly postupy, kde by černý měl s udržením remízy značnou práci. 2.d4 Pokud snad bílý chce svést černého z proanalyzovaných variant, možností je zde hodně, napadá mi třeba 2.c4, kde se k b5 zase tak snadno nedostane. Na ChessOK má nejlepší praktický výsledek 2.f4, ovšem z malého počtu partií. 2…b5Bez tohoto s dalším Sb7 by ten první tah opravdu neměl žádný smysl. 3.Jf3 Údajně nejlepší, dobré možnosti jsou i 3.Sd3 a 3.c4 – to jsem sám kdysi s někým hrál … nic podstatného ze zahájení ale nezískal. 3…Sb7 4.Sd3 Jf6 Podle strategických příruček – má-li soupeř ideální střed, je nejlepší ho donutit k postupu některého ze středových pěšců. 5.De2 Drží svůj „ideální pěšcový střed“. Je otázkou, zda je to nejlepší postup v této situaci. [Houdini nabízí vlastní silou 5.e5 Preferuje i Hiarcsova kniha. V multivariantu jsou prý srovnatelné i Jc3 a Jbd2 – to zase preferuje kniha Rybky 4. 5…Jd5 6.0–0 e6 7.c3 A dále divně vypadající 7…Jc6 (7…c5 8.dxc5 Původně se mu varianta nelíbí pro tento postup, ale hodnoceni postupně stoupá k rovnováze, na delší čas by tedy asi hrál „normálně“. 8…Sxc5) 8.a4 Každopádně, v tak raném stadiu partie zatím nelze na hodnocení programu spoléhat.; 5.Jg5N Zaujal pátý tah, dle ChessOK novinka – tedy systém „Houdini-Háse“ …: Nejlepší zde však asi bude standardně vypadající 5…e6 (Původní návrh v multivariantu byl totiž 5…h6 6.Jxf7 Kxf7 7.e5 e6 (Jezdce navíc držet nelze: 7…Jd5? Pro stejný postup jsou ještě horší ústupy jezdce na e8 a h7 8.Dh5+ Kg8 9.Sg6 zde je trpkou nutnosti 9…Vh7 10.Df5 e6 11.Sxh7+ Kh8 12.Dd3±; 7…Jg8?? 8.Dh5+ Ke6 9.Jc3 g5 10.Dg6+ Jf6 11.Sf5#) ) 6.e5 Jd5] 5…e6 6.a4 Smyslem je co největší oslabení černých pěšců. Nicméně, pokud by někdo chtěl hledat exaktní vyvráceni tahu 1.-a6, potom je prostor zde. Tento, stejně jako předešlý tah, se dají tak trochu považovat za ztrátu tempa. Rybka4 tah doporučuje, já bych hrál spíše dle Hiarcsovy knihy 0–0, nebo možná i c3. 6…c5 Logicky napadá centrum a pokud je skutečně nejlepší brát, pak i trochu srovnává náskok bílého ve vývinu. 7.dxc5 7.c3 prý černého neohrožuje, ale nebylo zatím příliš zkoušeno – mě by to připadalo nejlogičtější. Počítač jako další alternativy nabízí spíše 7.ab5 s výměnou věže a 7.e5. To je ta potíž s takovým zahájením, počítač na vyhodnocení takto brzy ještě nemá sílu a praktických příkladů je příliš málo. 7…Sxc5 8.Jbd2 Nutí černého k dalšímu postupu pěšce. [Houdini nabízí 8.e5 ChessOK je jediná kniha, kde je tah uveden, ale dále ho nerozvádí. 8…Jd5 9.axb5 axb5 10.Vxa8 Sxa8 11.Sxb5 Černí střelci hrají pěkně, ale má skutečně za ztraceného pěšce kompenzaci? Počítač ukazuje, že snad ano, hodnocení se pohybuje kolem 0,4. Do budoucna však pěšec b2 dává docela naději. Nejlepším receptem bývá nechat počítač zahrát pár tahů, uvidíme, jakým směrem se hodnocení začne vyvíjet. 11…0–0 12.c3 f6 13.Sd3 Jc6 14.exf6 Jxf6 15.0–0 Db8 16.Jbd2 Sa7+/= Moc se tedy nevyjasnilo – hodnocení se o pár setinek posunulo k bílému, šance snad jsou. Celá tato varianta je ovšem po 12.tahu podezřelá, pokud by se nechal počítač nad každým tahem běžet přes noc, možná by mohl objevit něco docela zásadního. Mám-li variantu zhodnotit nyní, snad dává šanci do korespondenční partie, pro praktickou hru spíše nedoporučuji.] 8…b4 9.e5 Jd5 10.Je4 Se7 11.0–0 [Nakonec musím uznat, že trochu lepší je přeci jen 11.Sg5 Hlavně proto, že na rozdíl od možnosti hrát tento tah až po 11.0–0, zde 11…f6?! není úplně korektní. Na ChessOK tah kupodivu nepatrně upřednostňují. Ano, dává do praktické hry nějaké šance, objektivně je však slabší. (Bezpečnější, ale také pro bílého poměrně nenáročné je 11…0–0 – jediný tah, který se znaménkem ?! naleznete v knize Rybky4. Jiří Dufek nejspíš dobře ví proč. 12.Sxe7 Možné je i Jd6, jak uvádí „Opening Tree Mode“ na ChessOK. 12…Dxe7+/= Pole d6 je zde bolavé, o úplné vyrovnání by se černý musel ještě hodně snažit. V každém případě by hra Karpovovi zde měla vyhovovat.) 12.exf6 Jxf6 (12…gxf6 13.Je5! Právě toto nikde nenajdete. Varianta na ChessOK končí předešlým tahem – snad si Rusové tradičně nechávají v rezervě novinku … Ty ruské teoretické knihy bývaly také děravé. Ne, tak přeci jen ten tah je známý, má ho Chessbase v Megabázi – ale zase tam nemá, že v poznámce k 19.tahu, v partii nezahrané oběti na h7, se černý mohl ubránit po ústupu na g6. 13…h5 (jediný tah) (13…fxe5?? rocháda sice přímo neprohrává, ale je také naprosto neperspektivní. 14.Dh5+ mat 9.tahem) 14.Jg6 fxg5 (14…Vh7? 15.Jxe7 Dxe7 (15…fxg5? 16.Jxd5 Sxd5 17.c4 Sc6 18.Jd6+) 16.Jxf6+ Jxf6 17.Sxh7+-) 15.Jxh8 Jf4™ 16.Df3 Hrozí především výměna bělopolného střelce b7 za jezdce. Černý sám zatím měnit nemůže kvůli f7. 16…d5 Kromě překrytí diagonály otevírá i případný ústup králi. Dále např.: 17.Jd2 Sd6 18.Sg6+ Ke7 19.Jf7™ Dc7 20.Jxd6 Dxd6 21.Sxh5 Jc6 22.0–0–0± Opticky to vypadá za černé hezky, ale kompenzace za obětovaný materiál skoro určitě není dostatečná, perspektivně nejspíš vyhrané za bílé.) 13.Je5! Tah kupodivu není na ChessOK uveden, mají tam hned tři jiná pokračování. Ale Houdini zde ukazuje něco pres 1. Ukáži jen pár možností. 13…0–0 a) 13…Sxe4 14.Sxe4 d5 (Kvalitu nezachrání 14…Va7 15.Se3 Vc7 16.Sb6 0–0 17.Sxc7 Dxc7 �18.0–0 Jezdce brát nelze. 18…Sc5± Kompenzace černého není dostatečná.) 15.Sd3 0–0 16.0–0± Černý má hned tři možná slabá místa, a6(b5), e6 a h7. Při podrobnějším průzkumu by se nějaká cesta k výhře měla asi najít.; b) Co vlastně všechno hrozí, lze demonstrovat na 13…d6?? 14.Jxf6+ Sxf6 15.Dh5+ g6 16.Sxg6+ Ke7 17.Jf7 hxg6 18.Dxg6; c) Nestačí zřejmě 13…g6? 14.Sxf6 Sxf6 15.Jd6+ Kf8 16.0–0–0!+- Počítač zde nespěchá, protože slabin má černý mnoho, jeho pozice je taková hnisavá rána …; 14.Jxf6+ Sxf6 15.Dh5 g6 16.Sxg6 De7 17.Sxf6 Vxf6 18.Sd3± Černý brat na g2 zatím nemůže, takže bílému zůstal pěšec navíc, prakticky bez náhrady – nejspíš vyhrané za bílé.] 11…Jc6Nenápadný důležitý tah, který umožňuje po Sg5 zahrát v předešlé poznámce nekorektní f6. 12.Sd2?!Karpov věren svému stylu se snaží hrát bezpečně, zde ho ale jeho strategický odhad asi zklamal. Jeho anglický soupeř nalezl velmi přesvědčivé vyrovnání hry. Ukazuje se, že v zahájení sám o sobě, bez připravených analýz svých sekundantů nebyl zase tak silný. Zahrát proti němu toto zahájeni podruhé by ovšem již hraničilo s plněním bobříka odvahy. Miles to se svým prvním tahem odhadl výborně, nikdo další už si na Karpova s tímto netroufl. Co jeho analytický tým snad vymyslel, si tak případný zájemce může nechat ukázat v nějaké simultánce … [Určitě je lepší 12.Sg5 f6 Na rozdíl od poznámky k předešlému tahu je to zde bez rizika. Naopak po 0–0 by černému zůstala slabina na d6 – stroj ji však považuje za bránitelnou, pro lidi nelze doporučovat. 13.exf6 gxf6 Zde je kritická pozice tohoto postupu. Každý ústup střelce má nějaké výhody i zápory. Bílému se nejspíš do varianty nechtělo, protože zde se černý hrozí (po Dc7) dostat manévrem Jf4 k výměně střelce za jezdce. A zápletky v důsledku otevřeného sloupce „g“ pro hráče Karpovova naturelu asi také nejsou lákavé. Chtělo by to důkladnější analýzu. Po Sh4, kterým se zabývá Houdini, vynutí černý tahem Jf4 výměnu na d3. Nakonec vypadá nejlépe asi 14.Sh6 Dc7 15.Vfe1 Jf4 16.De3 Po zdánlivě stejném 16.Dd2 prý černý na d3 měnit může. 16…Jd5 (16…Jxd3?! 17.cxd3± Podle počítače má zde bílý znatelnou výhodu, spočívá ve sloupci „c“. Ale je otázka, kolik lidí by to takto hrálo.) 17.Dd2+/= Černý zde má na výběr mezi dvěma plány, manévrem Jc6-d8-f7 s vyhnáním/výměnou střelce h6, nebo Ja5 s perspektivou Jc4. V obou případech podle Houdiniho má černý k vyrovnání dále, než v partii.] Mám-li zhodnotit celé zahájení ze strany bílého, pak jsou rezervy především v šestém, jedenáctém a dvanáctém tahu. Pokud se chce bílý pokusit o nějakou výhodu pokud možno bez zápletek, pak především 6.a4 asi nebude nejvhodnější. A také ten osmý tah s možným ziskem pěšce by to ještě chtělo prověřit. 12…Dc7 13.c4 Trpký důsledek slabosti pěšce e5. Ne nadarmo se říká, že neuvážené tahy pěšců mohou pozici nenápadně velmi zkazit, nemyslím tím ale tento třináctý tah. 13…bxc3 To je pochopitelně nutnost, po ústupu by takovou pozici proti Karpovovi asi neudržel tehdy nikdo. 14.Jxc3 Jxc3 Stroj tu doporučoval 14.-Jdb4, ale to v dané situaci určitě není lepší, jak tah v partii. Když uvážíme, jací soupeři zde hrají, zahrál to Miles určitě lépe. Čím více figur, tím větší šance pro Karpova na nějaké přeskupení figur a v zápase na 1.desce černými od Milese mohli Angličané těžko očekávat více, jak remízu. 15.Sxc3 Jb4! Nenápadný manévr černého v podstatě vyrovnává hru. 16.Sxb4 Tah se mi nelíbí, ale on se jinak jezdec postaví na d5. 16.Se4 nevypadá o nic lépe a stejně tak i 16.Sb1, to ztrácí příliš temp, nějaká nepřesnost ze strany bílého byla už dříve. 16…Sxb4 17.Vac1[17.Vfc1 Nějak nechápu, co zde stále Houdini na tomto tahu má, výhoda se rychle rozplyne po zahrání pár dalších tahů. 17…Db8 Zde počítač ustupuje na b8, proti partii, snad pro možnost, že věž je krytá, napadá zatím dobře krytého pěšce e5, také si ponechává šanci zahrát d5 či d6 se zbavením se slabiny a po budoucí 0–0 může i nabízet výměnu věží. Ale i Db6 je hratelné. 18.Vab1 Jestli tu stroj po devíti minutách nevidí nic lepšího, pak ten postup Karpova je snad vhodnější. Černý sice asi zatím nemůže 0–0, ale nedá se jinak říci, že by mu něco hrozilo, výhoda je skoro na nule. 18…Se7 Tím je rocháda připravena. S podobným cílem šlo třeba i h6. (18…0–0? 19.Sxh7+ Kxh7 20.Jg5+ Kg6™ 21.Dg4 f5 22.exf6 Kxf6 23.Jh7+ Kf7 24.Dxb4 No prosím, po 17.-Db6 by toto nešlo … 24…Vh8 25.Jg5+ Kg8 26.h4± Do výhry daleko, ale udržet remízu by se asi nepodařilo.) 19.b4 0–0= Bílý se sice dostal k b4, ale musí brzy natáhnout b5. Samotného pěšce potom proti dvojici střelců neprotlačí dál.] 17…Db6 18.Se4 Vypouští poslední zbytky výhody. [Trochu náročnější snad bylo 18.Vfd1 Se7 (Zde černý nesmí 18…0–0?, protože vychází oběť 19.Sxh7+ O mnoho lepší není ani odmítnutí oběti: 19…Kh8 (19…Kxh7? 20.Jg5+ Kg6 Na h6 nesmí pro Vc4 a proč ne na g8, pochopíte u rozboru o tah později. 21.Dg4 f5 22.exf6 Sc6 (22…Kxf6 23.Vxd7 Se7 24.Vcc7+- Například 24…Dxb2 25.Jh7+ Ke5 26.Dxg7+ Houdini hlásí mat 8.tahem, černému, pochopitelně … Napovím tahy bílého, dále Dg3+, Dd3+, g4+, Vg7+, dál to snad není potřeba.) 23.Je4+ Kf7 24.Dxg7+ Ke8 25.Jd6+ Sxd6 26.Vxd6 Vxf6 27.Dxf6+-) 20.Sb1 Třeba 20…g6 21.Jg5 Se7 22.Dg4 Hrozí převod některé z věží na „h“ sloupec. 22…Kg8 23.Vxd7 Dxb2 24.Vf1 Nyní má bílý po výměně na g5 drtivé Sxg6 24…Db4 25.Dxb4 Sxb4 26.Vxb7+-) 19.Se4 Sxe4 20.Dxe4 Nelze předpokládat, že by Miles přehlédl oběť na h7, ale pozice by mohla bílému sedět. Tak především, střelec je zde asi lepší, jak jezdec. Pěšcová převaha na dámském křídle, častý motiv Karpovových výher, je zde zatím značně znehodnocena. Na druhé straně má černý slabiny na d7 a d6. Třeba by se Karpovovi mohla povést nějaká ta jeho sekvence záhadných manévrů, kterými by soupeře přeci jen ošálil – býval v tom nedostižný. 20…Vd8 21.Vc2 Výhoda bílého je spíš jen virtuální. Stroj naznačuje, že by černými neprohrál. 21…0–0 22.g3 a5=] 18…0–0 V dalším uvažování Karpova možná hrál roli stav zápasu. Na 3.šachovnici totiž ani ne ve 40 tazích podlehl Polugajevskij Nunnovi bílými. Jak stály partie v tento moment, netuším, ale je možné, že pro SSSR nijak zvlášť nadějně. A tak Karpov na 1.desce, bílými, proti slabšímu hráči a ještě po takovém divném zahájení, bere odpovědnost na sebe a hledá výhru, kde již není. Remízu pro SSSR 4:4 nakonec museli zachraňovat hráči na 7. a 8.desce, Vaganjan a mladý Kasparov. 19.Jg5 Zde, nebo u následujícího tahu, se Karpov zmýlil v propočtu. Zatím se nic neděje, mohl uhnout, avšak patrně již jen rychle tahal podle propočtené varianty až bylo pozdě. Podstatné je, že v dalším tahu černý král uhne na h8, zatímco Karpov ho v dalším propočtu stále předpokládá na g8! [Bílý zde správně vyhodnotil, že poziční způsob k výhře nevede: 19.Vc4 Sxe4 Vzhledem k tomu, že pěšec b2 je opozdilý, nemůže bílý dost dobře využít pěšcovou převahu na dámském křídle. 20.Dxe4 Se7 21.b4 Počítač preferuje Vd1, ale potom je to z hlediska hry na výhru o ničem. 21…Vac8 22.Vb1 f5 Lze i měnit na c4 s dalším f6. 23.Dd3 Vxc4 24.Dxc4 Db7 25.b5 Vc8 26.Dd3 axb5 27.axb5 Vc5 A bílý nemá možnost, jak svého pěšce protlačit.; V tomto provedení přímá oběť nic nedává, bílý má příliš málo aktivních figur. Ještě by musel spočítat, zda si tu závěrečnou koncovku může dovolit. 19.Sxh7+!? Kxh7 20.Jg5+ Kg6™ Ústup na h6 je slabý pro Vc4. (20…Kg8? Mat zde sice černý nedostane, ale bílému zbude rozhodující materiál navíc. 21.Dh5 Vfc8? Tento tah vede k dlouhé vynucené variantě, kde nakonec musí černý odevzdat dámu … (21…Se4 Vrácení figury je jediná možnost, jak si ještě trochu zahrát. 22.Jxe4 Se7 23.Vc3 zase hrozí mat 23…f5 24.exf6 Sxf6 25.Vh3 Na b2 nelze brat dámou pro Jd6 a střelcem pro Jg5. 25…Vab8 26.a5 Db4 Stale musí držet d6 27.Dh7+ Kf7 28.Vd1 d5 (28…Ke7? 29.Jxf6 Vxf6 30.Dxg7+ Vf7 31.Vxd7+) 29.Jxf6 Vh8 (29…Kxf6 30.Vf3+ Ke7 31.Dxg7+) 30.Jxd5 Vxh7 (30…exd5 31.Df5+ a mat 4.tahem) 31.Jxb4 Vxh3 32.Jxa6 Vhb3 33.Vd7+ Kf6 34.Jxb8 Vxb2 35.h4+- S rozhodující výhodou) 22.Dxf7+ Kh8 23.Dh5+ Kg8 24.Dh7+ Kf8 25.Dh8+ Ke7 26.Dxg7+ Ke8 27.Df7+ Kd8 28.Df6+ Ke8 29.Vcd1 Dc6 30.Df7+ Kd8 31.Jxe6+) 21.Dg4 f5 (jediný tah) 22.Dg3 Dd4 23.Jxe6+ Dg4 Více jak remíza není ani zde. Naopak, příliš by se mi nechtělo hrát s věží proti dvěma střelcům, ale zde stroj uvádí, že remíza za bíle je v pohodě. 24.Jxf8+ Sxf8 25.Dxg4+ fxg4 26.Vfd1 Sc6 27.e6 Va7 28.Vc4 Kf5 29.Ve1 Sd5 30.exd7 Vxd7 31.Vd1 Sxc4 32.Vxd7 a5] 19…h6 Určitě lepší, jak g6, které by oslabilo pole kolem krále. 20.Sh7+ Dalo se i v klidu vyměnit na b7, pozice je pak naprosto vyrovnaná. 20…Kh8 21.Sb1 Se7 Protože dotěrného jezdce nelze brát pěšcem, snaží se ho zahnat takto. 22.Je4 [Nic nedává ani 22.h4!? g6 Lze i Sd5 s překrytím slabiny na d7. 23.Je4 Sxh4 24.Jc5 Sc6 25.Se4 Zbavení černého jednoho ze střelců má prioritu a ten bělopolný vypadá nebezpečněji. Dobývání obětovaného pěšce může počkat. Např. 25…Vad8 (nebo 25…Vfc8 26.Jxd7 Sxd7 27.Sxa8 Vxa8 28.De4 Dd8 29.Vfd1 Va7 30.De3 Vb7 31.Df3= a prý je nejlépe opakovat tahy po Va7 … ) 26.b4 Dxb4 27.Vc4 Da3 28.Sxc6 dxc6 29.Jb7 Vb8 30.Vxh4 Vxb7=] 22…Vac8 (Diagram)

Diagram

Co si takhle zhodnotit pozici? Bílý král by na tom měl být lépe, zatím mu moc nehrozí. Zato černý musí neustále hlídat smrtelnou diagonálu b1–h7. Bílý má také pěšcovou převahu na dámském křídle, ale pěšec „b“ je opozdilý a momentálně s ním nelze postupovat, spíše se zatím jedná o zdroj potíží. Kvůli tomu je vlastně slabý i pěšec a4 … V centru snad stojí kvůli kontrole e5 lépe bílý, ale to postavení je již vratké. Černý má také dvojici střelců, ta diagonála a8-g2 by mohla být jeho trumfem. Devizou bílého je pěšec e5, který omezuje černou pozici. Myslím, že ti střelci černého jsou do budoucna nebezpeční, ale ten musí hlídat své slabiny a tak jeho výhoda je zatím spíš mikroskopická, pokud vůbec nějaká. Bílý by měl tedy hledat plán, pomocí kterého se těch střelců zbavit, nebo černou pozici ještě nějak oslabit. Následující tah Karpova má snad za cíl i případnou výměnu pěšce d7 za opozdilce b2, pak by se snad i proti těm střelcům mohl bránit. Cosi však přehlédl. 23.Dd3?? Dobrý příklad do Psychologického průvodce, kapitoly Utkvělá představa. Domnívám se, že zde Karpov při povrchním propočtu přehlédl, že král stojí na h8, nikoliv g8 – uvidíme dále. [23.Jf6 Db3 a) Černý může ovšem vyměnit 23…Sxf6 24.exf6 gxf6 Zde počítač tvrdí, že bílý má jen věčný šach a vzhledem k pěšci b2 asi nemá moc na výběr.; b) I když není šach, brát figuru tu nelze: 23…gxf6? 24.exf6! Sc5 25.Dd2 na pole c2 nelze pro odtažný šach 25…Se3 26.Vxc8! Vxc8 27.fxe3 e5 28.a5 Zde se bílý totiž dostane k možnosti rozběhnout pěšce „b“ 28…De6 (28…Dc6 29.e4 Kh7+-) 29.Sf5 Dd5 30.Vd1 Dxd2 31.Vxd2 Sc6 32.Sd3+- Zde jsou slabí černí pěšci, nikoliv již bili …; 24.Vcd1 (Beztrestně pást se nemůže ani bílý: 24.Jxd7?? Vxc1 25.Vxc1 Vd8–+ Jezdec nemá ústup, po Vd1 přijde Sc6 a jezdec padne za pěšce a6, Vc7 potom nepomůže pro Dd5.) 24…d6 Aby oslabil krytí toho koně … (24…d5? 25.Vd3 Dc4 26.b3 Dh4 27.Vh3 Dxh3 28.gxh3 gxf6± Počítače dnes takové pozice bezpečně vyhrávají … U lidí těžko tipovat.) 25.Jd7 Vfd8 26.exd6 Vxd7 27.dxe7 Vxe7 28.a5= Ani zde nemá bílý nic navíc, sice se zbavil dvojice střelců, ale pěšec „b“ je stále opozdilý.; 23.Vcd1 Lze sice také měnit na c8, ale pak ti střelci budou zase větší hrozbou. 23…Vc7 24.Vd2 Sd5 Černý má i jiné možnosti, stále platí, že pozice je zhruba vyrovnaná – předvedu jen pár strojových tahů. 25.Jc3 Sc6 26.Vfd1 Da5 27.Vd4 Vb7 28.Vg4 g6 Zde s malou výhodou černého, ale otevřeným výsledkem.] 23…Vxc1–+ Bílý stojí na prohru a i přes poněkud lajdáckou realizaci Angličana se na tom nic nezmění až do konce partie. Karpov však svou pozici kvůli snaze soupeře splést ještě dále zhorší. 24.Vxc1 Asi bílému již došlo, co provedl, ale uhnout zatím nelze. 24…Dxb2 25.Ve1? Těžko uvěřit, že by zde Karpov podcenil vazbu a přehlédl, že černý král stojí na h8 a nikoliv g8, domnívám se, že zde zkouší blufovat – co kdyby se soupeř lekl. Ovšem za cenu dalšího znatelného zhoršení své pozice. A navíc podle toho, co například o Milesovi psal Alster ve své knize Chci hrát šachy, nemohl si Karpov na takové blufování vybrat hůře. Miles prý, pokud neviděl přímé vyvrácení, všechny oběti zásadně přijímal a „nechával si to ukázat“. [Nejlepší, ovšem zcela neperspektivní je 25.Vf1 Nyní se už Jf6 dá alespoň zahrát, ale bez šachu to nebezpečné není. Počítač pokryje pěšce d7, aby mohl případně g6. 25…Sc6 Ze strany útočných aspirací bílého je to vlastně všechno. Další průběh by byl věcí techniky – definitivně pokrýt mat na h7 tahem g6 a vypustit do arény věž f8. Pěšec e5 je stále nekrytý a dříve či později musí bílý s jeho krytím ztratit čas, pokud by z desky zmizel i on, černý by mohl d5 … 26.Jd2 g6 27.Jc4 Db4 Partie by připomínala lekci z dějepisu, kdy Václav II. dobýval jeden hrad Vítkovců za druhým hrozbou popravy zajatého Záviše z Falkenštejna, tak slabí jsou zde ti bílí pěšáci.] 25…Dxe5 Že by Karpov při 23.Dd3?? přehlédl, ze nyní nelze drtivé vyhlížející Jf6, protože to není šach a věž na e1 není krytá? To je chyba … na úrovni 4.VT … Pravděpodobněji vypadá ta poznámka k tahu číslo devatenáct. Spočetl to špatně tehdy a pak již jen v rychlosti tahal. 26.Dxd7 Objektivně urychluje prohru, ale je to určitá praktická šance. A zde vlastně Karpovova spekulace vyšla, Miles rychlou výhru neviděl – i když vzhledem k rozsahu škod v bílé pozici byla jeho realizace převahy celkem bezpečná. [Počítač sice považuje za lepší 26.Vf1 Dd5 – zde však musí bílý vyměnit dámy, bez šance.; Nijak vábně nevyhlíží ani další strojový návrh 26.Vd1 f5 27.Jd2 Dc7 28.Jc4 Vc8] 26…Sb4 27.Ve3 [27.f4 Dxf4 28.Vf1 (28.Dxb7? Sxe1 29.Dxa6 Dc1 Např. po 30.Sd3 f5 nemá jezdec ústup. 31.Jf2 De3) 28…De3+ 29.Jf2 Db6 Hrozí zajetí dámy tahem Sd5, ta dost dobře nemůže ustoupit pro 30.a5 (30.Dd3 f5 31.Dg3 Vd8 32.Sd3 Sc5 33.h3 Db3) 30…Sxa5] 27…Dd5? Jistě, vynutit výměnu dámy je logické. [Ale pokud by černý byl pozornější, Karpov mohl utrpět porážku téměř v miniaturce! Pro úřadujícího mistra světa, bílými, po 1.-a6, by to bylo obzvlášť potupné. 27…Db2! 28.Sd3 Sxe4 29.Vxe4 Sc5 Bílý může nejlépe Ve3 a po mezišachu z c1 zůstane bez kvality a dvou pěšců!] 28.Dxd5 Sxd5 29.Jc3 [29.Jg3 Vc8 30.Sd3 Přízeň programu kolísá mezi tímto tahem a Je2, jež by vedlo k pozici z partie. 30…Vc1+ 31.Jf1 a5 32.Sb5 g5] 29…Vc8 30.Je2 g5 Prostor, kontrola pole f4 a cesta pro krále do centra. 31.h4 [31.Sd3 a5 32.g4] 31…Kg7 [31…gxh4 32.Vh3 Se7 33.Vc3 (Pozici např. ještě více zhorší 33.g3? pro matové hrozby po 33…Sf3 34.Sd3 Vd8 35.Jc1 Vd4) ] 32.hxg5 [32.Sd3 a5 33.hxg5 hxg5] 32…hxg5 33.Sd3 [33.Vg3 Kf6 34.Sd3] 33…a5 34.Vg3 Kf6 35.Vg4 Trochu lepší má být centralizace Kf1, ale výsledek může změnit nějakou chybou jen černý … 35…Sd6 Miles si rovná dvojici střelců podle příruček, Karpov přisune krále blíže k centru. [Počítač by zde hrál agresivněji: 35…Vc5! s cílem využít špatného postavení bílého krále k získání prostoru, pomocí hrozeb pěšci a4. 36.Sb5 Vc2 37.f4 Jinak si ta věž moc nezahraje, asi chápu počítač, že i případná výměna je lepší, než její současná pozice. 37…gxf4 38.Vxf4+ Na rozdíl od partie se zde musí brát věží … (38.Jxf4?? Kf5) 38…Ke7 A rychle f5. 39.Vf1 (39.g4?? Sc5+ 40.Kf1 Se3 41.Vd4 Vxe2; 39.Vg4 f5 40.Vh4 Kf6 41.Kf2 Sc5+ 42.Kg3 e5 a když 43.Vh6+?! , tak 43…Kg5 44.Va6 f4+ 45.Kh3 Vd2 a pěšec a5 je nedotknutelný pro matové hrozby. 46.Vxa5? Vd1 47.Kh2 Sf2 48.Va6 Se4) 39…f5 40.Vc1 Bílý prý nemá nic lepšího, ale to se může rovnou vzdát. (40.Jf4 Sc4 41.Sxc4 Sc5+ 42.Kh1 Vxc4; 40.Vb1 Sc5+ 41.Kf1 Va2 42.g3 Nebojí se ani šachování po Vc1 Se3. 42…Se4 43.Vc1 Se3 44.Vd1 Kf6) 40…Vxc1+ 41.Jxc1 Kf6] 36.Kf1 Se5 37.Ke1 Vh8 38.f4 Chce hlavně uvolnit věž z „ohrady“. Cílem je dostat s materiálem méně co nejlepší koncovku – ideálem jsou různobarevní střelci, nebo alespoň věžovka. [Počítač zde sice navrhuje 38.Kd2 Po zahrání varianty začal stroj preferovat Sc4, ale i tam by asi černý spíš vynutil výměnu věže. 38…Vd8 (Karpov se ale především snažil zabránit výměně věže po 38…Vh4 – což by skoro určitě hrál Miles, bílý by měl pěšce méně a ještě proti dvojici střelců. Zde mají programy rezervy, kvůli neschopnosti předvídat další vývoj nedokáží vždy vybrat nejnadějnější tah ve špatné pozici. Snad by se do programu dala dát nějaká podmínka typu „s materiálem méně je vlastní věž cennější než cizí a bonus za různobarevné střelce“, ale .. při známe tuposti počítačů by to mohlo mít nečekané nežádoucí důsledky, nehledě k tomu, že každá taková „znalost“ snižuje rychlost programu.To si musí každý programátor otestovat, zda se takové řádky navíc vyplatí, nebo ne. Záleží i na schopnosti takové „znalosti“ co nejefektivněji napsat, aby se toho času při vyhodnocování ztrácelo co nejméně.) 39.Kc2 Vb8] 38…gxf4 39.Jxf4 Sc6 40.Je2 Houdini chce Sc2, ale to je přiznání prohry. Karpov dobře odhadl další způsob hry černého a pokouší se dostat do koncovky různobarevných střelců. 40…Vh1+ Počítač nabízí Ke7, proč, uvidíme v poznámkách dále. 41.Kd2 [41.Kf2 Důvodem, proč se tohle počítači líbí víc, je poznámka k následujícímu tahu. Karpov naopak chápe, že pěšec a4 je důležitější. Asi by se v turnaji vzdal, ale toto byl zápas družstev, tak bude ještě chvíli zkoušet štěstí – v nic jiného, než selhání soupeře už doufat nemůže. 41…Va1 42.Sc2 Ke7 43.Sb3 Kd7 44.Sc2 f5 Překryje dráhu věži tahem f4, pěšec a4 padne.] 41…Vh2Bezpečnost především, Mr.Miles? [Ne, že by o pěšce Houdini nestál, ale a4 by mu případně chutnal více. A pomocí jeho ohrožování nakonec získá toho g2 v lepší konstelaci. 41…Ke7! Uvolňuje si diagonálu, aby také mohl případně vyměnit či zahnat věž z g8 tahem Vh8. 42.Jd4 Prý je to nejlepší … a) 42.Sb5 f5 43.Vg8 Kf7 44.Vd8 Sxg2; b) 42.g3 f5 43.Vc4 Kd6 44.Kc2 (44.Sc2 Vh3) 44…Va1 45.Jc3 Sxg3; c) 42.Sc2 f5 43.Vc4 (43.Vg8 Kf7 44.Vc8 Sxg2) 43…Sd5 44.Vc8 (44.Vc5 Sd6!) 44…Sxg2; 42…Sxd4 43.Vxd4 Sxg2 Proti partii se nemusí otravovat s nějakými různobarevnými střelci, to „hlavního komentátora“ musíme chápat] 42.g3 Sf3 Nejjednodušší cesta k výhře je zisk pěšce g3 a tak je nutné odstranit jeho obránce. [Pokud by místo Milese hrál dnešní program na dnešním počítači, uznávanému mistru manévrů by mohl předvést, jak chápe manévrování on: 42…Sd6 Vše je to možné proto, že dnes programům nedělá potíže dostat se v propočtu do takové hloubky, že si je ziskem pěšce jistý. A tak vylepší napřed figury. 43.Sb5 Sf3 44.Vg8 Sh5 45.Sc4 Vf2 46.Vh8 Sg4 47.Vg8 Sb4+ 48.Ke3 (jediný tah) (48.Kd1?? Člověku by se tohle nechtělo kvůli vazbě, pro počítač je zajímavé, že matovými hrozbami zatlačí krále až do rohu. 48…Sf5 49.Kc1 Vf1+ 50.Kb2 Vb1+ 51.Ka2 Vd1 52.g4 Vd2+ 53.Ka1 Sg6) 48…Vf3+ 49.Kd4 (49.Ke4?? Sc5!) 49…Sf5 50.g4 Sg6 A pěšec g4 je mrtev. Svým způsobem poněkud zvrácená, ale také krásná ukázka. Kdo z lidí by se s tím ale počítal, když v pozici byla taková jednoduchá výhra?] 43.Vg8 Vg2 44.Ke1 [Z hlediska stroje je nejlepší 44.Ke3 , ale pak černý získá jednoduchou vyhranou koncovku. 44…Sxe2 45.Sxe2 Vxg3+ 46.Vxg3 Sxg3 Asi nemá smysl předvádět dále, věřím, že z této pozice by dokázali „přeprat“ sebelepšího soupeře snad všichni čtenáři. Když Houdini zde chvíli počítal, zatímco já psal poznámku, už by pak raději hrál 44.Vh8, ale výsledek by to samozřejmě nezměnilo.] 44…Sxe2 Takhle by to s odhadem získám dalšího pěšce a snadno vyhraji asi hráli všichni (lidé). [Počítač se nemusí bát, že by snad něco přehlédl a tak si může dovolit malou parádičku: 44…Sd6! 45.Vc8 Počítač brání tahu Sc5, viz další poznámka. (45.Kf1?! Sc5! s myšlenkou na mat po Sxe2 46.Ke1 e5; Zajímavější k přehrání je 45.Sb5 Sb4+ 46.Kf1 e5 47.Jg1 Jinak by pěšec „e“ postupoval dále. 47…Sb7 48.Vb8 Typicky počítačové, Je2 nakonec zahraje stejně, ale takto si o jeden tah prodlouží marný odpor. 48…Se4 49.Je2 Vh2 S hrozbou Vh1 a Sc5+ 50.Vc8 Sf3 51.Vc2 Kg5 52.Jd4 Po Kg1 černý dá Vg2+ a bude dal utahovat pozici. 52…Vxc2 53.Jxc2 Sc5) 45…e5 46.Jc3 Vxg3 – získá pěšce stejně a ještě mu zůstane dvojice střelců.] 45.Sxe2 Vxg3 46.Va8 Sc7?!Poněkud ležérní tah, v případě Milese možná i drobná provokace typu „koukej, co všechno mohu zahrát a prohraješ stejně“. V tomto provedení by se mohl bílý bránit trochu déle, ale i na o dost nižší, jak velmistrovské úrovni by to byla ztráta času. [Zase jedna ukázka dnešní počítačové techniky hry. 46…Va3 47.Sb5 Jakmile by padl pěšec „a“, nemůže si bílý dovolit ani zisk jednoho z pěšců na královském křídle, pokud by byl za cenu výměny věží. Velmi důležité zde je, že černý střelec ovládá v této pozici pole proměny krajního pěšce. 47…Sc3+ 48.Ke2 Kg5 49.Sd7 Zkouší bránit postupu f5. 49…Sb4 50.Vh8 Kf4 51.Vh4+ (Na 51.Vh7?! může černý dokonce 51…f5 , v pozici je pěkný skrytý obrat. Když 52.Vh6 , tak 52…Va2+ 53.Kf1 (jediný tah) Vd2! – pěšce nelze vzít a bílý král byl zatlačen o řadu níž.) 51…Ke5 52.Vh7 f6 53.Vh6 Na šach by černý ustoupil na d6, samozřejmě. 53…Sc5 Zabránit v postupu černých pěšců pochopitelně nelze.] 0–1

Když už jsem tak v minulém díle nadhodil kondiciogramy, datum této partie v Megabázi není uvedeno. Ale jsou tam uvedena data od 5. do 7.kola – 24., 25. i 26.1. se hrálo. Takže tipuji, že tato partie se mohla hrát tak 18., či 19.1.1980. Karpovův kritický den pro fyzickou kondici byl 16.1. A v knize 100 dní v Baguiu se píše, jak Karpov na sebe prozradil, že v případě únavy má sklon hrát rychle a někdy bezmyšlenkovitě. Když se znovu podíváme na poznámku k jeho 19.tahu, možná byl skutečně unavený. Před touto partii je v Megabázi uvedeno pro rok 1980 dalších pět partií Karpova, z nějaké týmové soutěže v SSSR. Ale není uvedeno jejich datum, ani měsíc ne, třeba to pořadí v databázi je jen prohozené.

http://www.nss.cz/ostatni/velmistri-ocima-pocitace/3-karpov-miles-0-1

Napsat komentář